Saturday, March 24, 2007

لا يصح الا الصحيح


يمكن أنا مش بحب أبقى قاعدة فى مكان و من غير مناسبة ألاقى حد قاعد يقول مواعظ و نصايح و كلام كتير و خلاص...بس من كام يوم وقفت قدام حاجة علطول بفكر فيها و هى السياسة المكيافلية اللى ناس كتير ماشيين عليها و اللى فكرنى بالموضوع أنى كنت فى محاضرة و لسبب ما و بعد حوار طويل كدة الدكتور قال "لو حتعمل أى حاجة النهاردة عشان درجات ...بكرة ممكن تعمل أى حاجة عشان الفلوس."....!ا

طبعا أنا وقفت قدام الكلام ده عشان حاسة بأهميته جدا...و يمكن أمى دايما تقوللى كلام زى كدة كتير من و أنا صغيرة يعنى أفتكر حاجة مهمة قوى من زمان كانت تقوللى "حتى لو فى سكينة على رقبتك متكدبيش" ...يمكن هى جملة جامدة بس فعلا زرعت جوايا أن الكدب ده فعل سئ جدا و أن الطبيعى أن الانسان ميكدبش......يعنى كنت بحس أن ده الطبيعى أن المفروض الأنسان يمشى على الصح و خلاص....بس للأسف ناس كتير واخدين منهج مكيافيللى "الغاية تبرر الوسيلة"....و ماشيين عليه...و دايما دايما يقنعوا نفسهم ان الموضوع صغير....!!!!ا

يعنى أبسظ مثال و أشهره الكدبة البيضة ....فى ناس عندهم قناعة أن عادى يعنى متكبروش الموضوع مش قضية...و لو قلت لأ مش حكدب مثلا يقولك باستغراب كدة...يااااااااااااه يعنى أنت قديس خلاص !!!.... متجاهل أن الكدبة البيضة زى السودة زى البنفسجى... يعنى تتعدد الألوان و الكدب واحد....!!!ا

مثال أصغر من كدة ...و يمكن يكون هايف بالنسبة للناس ...و هو شائع فى الكليات عادة ....تظبيط الغياب....طبعا كدة أنا بقى أخر رخامة و ملل...و ممكن أجيب للناس شلل....بس أنا بشوف أنها حاجة سيئة...لما الواحد عايز يغيب يتحمل مسئولية غيابه و يبقى قدها ...مش يفضل يدور على حد يظبطله غيابه و يكتب أنه كان موجود و هو مجاش أصلا و الحوارات الفاشلة دى.....و الأروع بقى لما يكون الأب أو الأم ليهم شأن فى الكلية زى العادة فى كلية طب كدة فكل حاجة تتظبط للأبن و هو نايم فى بيتهم مشافش وش الكلية و لا اللى فيها..... أو زى ما كان بيحصل فى الثانوية العامة( مش عارفة لسة كدة و لا لأ ) أن الناس تجيب شهادات مرضية و تديها عمليات و أمراض نفسية و عصبية و معرفش ايه على أساس تظبيط الغياب !!!ا

طبعا أنا عارفة و زى ما قلت أنى كدة أخر رخامة و خنقة و أنى واقفة على حاجات تبدو تافهة...بس بصراحة أنا بشوفها كدة مهما كانت صغيرة...النهاردة بتظبط فى غيابك فى الدراسة عشان درجات...بكرة ممكن تفضل كدة و تعمل حاجات أكبر عشان فى شغلك عشان فلوس أو منصب.....!!!ا

أكيد أنا و أنتم و أى شخص مش مثالى و ممكن يقع فى أخطاء فى أوقات...بس المهم أنه حتى لو عمل حاجة مش مظبوطة قوى يبقى عنده الأحساس أن في حاجة غلط...مجرد وجود الاحساس ده ممكن يرجعه فى وقت من الأوقات...لكن المشكلة أن فى ناس بتعمل حاجات صغيرة و هايفة يشوبها الغلط و بعد شوية تبدأ تكبر معاهم و يفنعوا نفسهم أن مفيش أى مشكلة ....والأخطر أنهم يعملوا الغلط بضمير مستريح....و دايما تفضل الغاية تبرر الوسيلة ...و الأخطر و الأخطر أن ده يبقى شائع فى المجتمع بدرجة كبيرة من الغير للكبير!!!ا

يمكن افتكرت بردة جملة مرتبطة بالموضوع..كانت من كام يوم....كان مجدى مهنا بيتكلم ه فقال "أنا طول عمرى طموح...بس بحط حدود لطموحاتى عشان أنا مش مستعد أدفع حاجات معينة للوصول لمكان أو لمنصب "....!!!ا
حسيت أن الناس محتاجة أن يبقى جواها مبدأ عشان نفسهم و عشان البلد اللى فى حالة متردية ....!!

يعنى فى الأخر الموضوع محتاج قناعة شخصية ...أنه يمشى على الصح و خلاص حتى لو مش حيوصل زى اللى ماشى غلط... و ده الواقع....أن الحياة مش مثالية زى ما بيقولوا للأطفال أن اللى بيسرق نهايته وحشة...و أن اللى بيغش مش حينجح....لأن الحقيقة أن اللى بيسرق و بيكذب و بيغش و بيسلك طرق غير مشروعة ...الخ ...ممكن ...لأ مش ممكن ده غالبا بنسبة كبيرة بيعيش كويس و يكون ثروات و يوصل لمنصب و مكانة أعلى و أحسن من المستقيم الملتزم...بس فى النهاية هى مسألة ايمان...و زى ما أمى دايما تقول :"لا يصح الا الصحيح" ....!!!ا






6 comments:

Anonymous said...

la ra7`ama wala malal wl tafaha wala 7aga men dy

kalamek la 3`obar 3aleh

le2n el mafrod en dah el asas

bas el zaher en el ma3ayer kol yom betenhar mesh betet3`ayyar

Anonymous said...

كلامك صح ميه فى الميه
اينعم الناس مصغره الحاجات ديه بس الحاجات ديه كبيره جدا اصلا على الاقل بتهدم مبدأ معين عند الانسان ولو المبدأ ضاع خلاص يتعمل اى حاجه
طيب هقولك موقف حصل لنا فى الكليه
الترم الاول لما دكتور الالكترونكس كان بيطلب ريبورتات وكده وروحنا نودى الريبورتات لقينا الداده بتقول لنا احتمال ان الدكتور مياخدوش علشان التاخير وكده مع اننا اصلا ودناه تانى يوم ما عرفنا
قامت الداده قالت انا ممكن احطهم بين الريبورتات وتدونى حلاوه العيد علشان خساره مجهودكم يضيع
انا بصراحه اتصدمت انا عارفه طبعا ان الداده مش قصدها حاجه وانها نيتها سليمه هى صعبان عليها اننا تعبنا فى الريبورت وفى الاخر ميتاخدش
ساعتها كان فيه واحده فينا هتعملها وقالت ماشى
فقلت انا واحده تانيه لا خليه متأخر عادى مش عايزينه يتحط بين الناس اللى قدموا بدرى
طبعا صحبتى ديه بعد كده قدمته متأخر زيننا
بس بعد كده قالت لى ان لما تتخرجى هتمشى الحياه كده
بس انا شايفه لو الحياه هتمشى كده فانا احسن لى اوقفها خالص!!!!!

sarah la tulipe rose said...

انتي كدة صح و لا رخامة و لا حاجة و خليكي كدة
الي ضيعنا اننا بنفكر الناس حتقول علينا ايه لو التزمنا بالي مقتنعين بيه
اعملي الصح و لو الناس قالوا فيكي معلقات
تحياتي

Anonymous said...

ma hwa m3lsh fi 7aga

ya3ny eh mathln 7ad yegbrny eni a23od asma3 wa7ed mesh bafham meno 7aga !!!!!

ya3ny leh ya3ny !!

m3lesh ana shayef en el nezam el 3'eyab hwa eli 3'alat

ma eli 3awz yet3lem yet3lem wil mesh 3awz br7to

bas 3amtan fe3lan el wa7ed momken ye3mel 7aga 3'alat fi zano enha so3'yra bas w mesh mohema

bas ll asaf btseeb athar w bt7'leeh yestas-hel 7agat kteer 3'alat ba3d keda ...



long comment ..srry :)

Ummah said...

kimexlilo:
للأسف مفيش معايير أصلا....!!!ا

marwa:

تانى للأسف...الحياة بتاخد الناس و شوية شوية بيبقى الغلط هو أساس بيمشى حياة البعض....!!ا

sarah la tulipe rose:

الحمد لله...أنا مش مضايقة حتى لو ساعات
بشوف الغلط هو اللى ماشى....عشان خلاص أنا اتعلمت أن اللى حيمشى صح بيتعب ده طبيعى....ربنا بس يثبتنا....!!!ا

basem ayman:

بص...هو أكيد كلامك صح أن النظام بايظ و فاشل و بيساعد على أن الناس تعمل حاجات مش عاجباها أو مش راضية عنها...أو ممكن تكون فى غنى عنها لو الظروف أحسن....بس فى النهاية ممكن تكون دى حاجات صغيرة دلوقتى...بس لو الانسان اتعود على الاستسهال أو تبرير اللى بيعمله بضمير مستريح ...ممكن بعد كدة الموضوع يكبر...و ده اللى بنشوفه فى بعض الناس فى المجتمع اللى بيسرق و يرتشى و ممكن يزور أو حتى يقتل عشان شايف أن فى غاية لازم يوصلها...أو بدافع أن الظروف هى اللى بتخليه يعمل كدة مش بمزاجه....

يعنى زى ما أنت قلت فى الأخر المشكلة اللى أكبر من الغلط...استسهال الغلظ و تبريره و التعود عليه.....!!!ا




تحياتى للجميع

maged stephen said...

نحن نرى الاشياء كما نود أن نراها