Wednesday, March 07, 2007

شعب يلهث....!!!ا



عندما تتأمل وجه المواطن المصرى تراه مرأة تعكس الكثير من المشاعر و الهموم و القضايا بشكل يغنى عن الكلمات ...قد ترى الاحباط و اليأس يتملكانه فى كل لحظة...و قد ترى الأمل و التفاؤل يطغيان عليه حتى و ان ساءت الأحوال...و قد ترى صراعا بين اليأس و الأمل على صفحة ذلك الوجه ...صراعا يدوم لجولات ...يظفر بها اليأس أحيانا و ينتصر فيها الأمل أحيانا أخرى.


و لعلنى تأملت الوجوه من حولى بشكل أكبر فلاحظت أننا شعب يلهث...و أعنى يلهث بمعنى الكلمة ....فالجميع يلهثون و كأنهم يريدون اللحاق بشئ ما أو يهربون من شئ يخافون أن يلحق بهم.... فترى العامل لاهثا فى طريقه الى عمله...و ترى حشود البشر تلهث لتخوض معركة المواصلات صباحا و مساءا...... و ترى من له حاجة فى مصلحة حكومية لاهثا.... و ترى الأطفال العائدين من مدارسهم يلهثون.... و ترى السائرين يلهثون...و الجالسين يلهثون...حتى النائمين تشعر أنهم فى نومهم يلهثون كى يستيقظوا فى اليوم التالى و يواصلوا اللهاث.


قد تكون لم تلحظ تلك السمة من قبل....و قد لا تعتبرها سمة تذكر ...و لكننى شعرت أنها من السمات المنتشرة لدى المواطن المصرى و التى تؤثر عليه و على المجتمع بأسره لتجعل الشعب المصرى شعبا يلهث....!




6 comments:

Anonymous said...

يلا اهي حاجة ببلاش

Ummah said...

ساعات بيتصرف مع شهادة الميلاد....!!!ا

Anonymous said...

وطلبه هندسه كمان والله محنا من الشعب المصرى برده

مصر هى أمى said...

بصى يا ستى
احنا شعب مظلوم
تحسى ان الشعب بيجرى لكن متعرفيش هوا بيجرى على ايه ما هوا مفيش حاجة عدله فى البلد لكن اه بيجرى يمكن يلحق اى حاجة
الظروف بتاعت الحياة خلت الناس جرى ورا لقمة العيش انزلى اتفرجى على محطة مصر الساعة 7 الصبح كل يوم وشوفى القطر اللى جاى من الاقاليم وشوفى الناس قد ايه دول صحيوا امتى ونزلواامتى من بيوتهم علشان يكونوا فى القاهرة 7 الصبح وهيروحوا امتى علشان يرتاحوا ويناموا بالليل علشان تانى يوم يعملوا نفس الكلام

Unknown said...

نحن شعب إتلعب في أخلاقه

micheal said...

خلاص ده بقت سمه العصر لغالبيه مصر..أنت مسمعتش قبل كده الدكتور أحمد عكاشه و هو بيأكد أن علي الاقل 50% من الشعب المصري أصبح مصاب بأمراض الاكتئاب و أن المعدل في تزايد مستمر...{بنا يستر من الايام الجايه
تحياتي لك