Saturday, March 10, 2007

صدام لم يمت....!!!ا



لست بصدد الحديث عن صدام حسين كما يبدو للوهلة الأولى...انما اردت أن اتحدث هنا عن أمر راسخ داخل الكثيرين بالعالم العربى ..و بدا جليا بشكل بشدة فى الكثير من ردود الأفعال فى العديد من المناسبات ......اننى أتحدث عن تقديس الحاكم و الذى يصل فى نفوس البعض الى درجة التأليه .....!!ا
و لعلنى أذكر بعضا من ردود الأفعال المرتبطة بهذا الأمر و التى تلت حادثة صدام حسين مما جعلنى أذكره بعض مرور كل ذلك الوقت....فعندما سئل المواطنون فى دول عربية مختلفة عن أرائهم ...كان منها ما يثير العجب...علق بعضها فى ذهنى...أو بالأصح علق منها رأيا غريبا لأحد المواطنين المصريين عندما أجاب قائلا:
"عمرنا ما سمعنا عن رئيس اتحاكم و اتعدم".....!!!ا
على الجانب الأخر راينا من بعض المواقع أو الكتاب من يجزم بأن صدام لم يمت ..و أن من أعدم هو شبيهه....و أنه فى واقع الأمر يعيش فى دولة أخرى...الى أخر ذلك الهراء ....!!!ا

قد يكون ذلك المواطن البسيط أطلق هذا الرد بشكل عفوى و لكنه كشف عن رسوخ ثقافة تقديس الحاكم فى أعماق الكثيرين....فالحاكم معصوم من الخطأ...و ان أخطأ فليس عليه حرج...و ليس لأحد أن يردعه أو يحاكمه....و ان حوكم فليس من المتوقع أن يعاقب...و أن عوقب فليس من المعقول أن ينال عقابا قاسيا كالاعدام...و ان أعدم فليس من المحتمل أن يموت.....!!!!!!!
و هكذا نصل الى الاستنتاج السابق و هو ثقافة تقديس الحاكم.... و التى تجعل الحاكم يعلو فوق الوطن و المواطن كما كان يقال قديما فى ايران ..."الله...الشاه...الوطن"...تلك الثقافة التى تجعل المواطن يرضى بالذل و يقنع بالقليل و يرضخ للاهانة و يتغاضى عن الفساد فى الدولة ....متيحا الفرصة للحاكم أن يقول كما قال فرعون "أنا ربكم الأعلى" و أن يعيث فى الأرض فسادا.... متناسيا أن الحاكم فى النهاية هو مجرد انسان ...و ان كونه انسانا يجعل كل القوانين و الأعراف تسرى عليه كما تسرى على غيره دون حصانة أو تميز عن سائر الخلق...بل انه فى منصبه هذا يكون مسئولا بشكل أكبر عن أفعاله لما لها من أثر على الملايين....!!!ا

ان تلك الثقافة الراسخة فى نفس المواطن هى ما تزيد من ذله و تهاونه فى حقوقه...و على الجانب الأخر تزيد من غى المسؤول (فى أى مكان وليس بالضرورة مسئولية حكم دولة) و تماديه فى الباطل ....وهى ما تجعلنا نرى من يخرج علينا قائلا أن صدام لم يمت....!!!ا



10 comments:

مصر هى أمى said...

بصى انا مش عارف ايه لزمة الكلام ده دلوقتى صدام مات او مامتش ايه لزمته
احنا المفروض ان احنا نشغل نفسنا بالعراق المنهار احسن من ان احنا نشغل نفسنا بصدام اللى انا شايف انه سبب نكبة العراق

Ummah said...

هو كلامى مكانش واضح كفاية و لا ايه؟!!

المهم...التوضيح تانى....زى ما قلت فى أول الموضوع أن انا مش بتكلم عن صدام و لا العراق من قريب أو بعيد و يمكن عشان كدة أنا مكتبتتش عنه خالص فى وقت الحادثة لما الناس كلها كانوا بيكتبوا ... يعنى أنا مش بتكلم عن اللى يبان من العنوان...أنا بتكلم عن مفهوم راسخ عند ناس كتير ...و كان باين جامد فى ردود أفعال و تعليقات زى اللى ذكرتها...زى المواطن اللى قال عمرنا ما سمعنا عن رئيس اتحاكم أو اتعدم...أو الناس اللى طلعوا بكل حماس يقولوا أنه مماتش كأن الحاكم ده مقدس أو لا يسرى عليه قوانين البشر ....!!!ا
ده اللى كنت أقصده و هو موضوع عام راسخ عند ناس كتير على مستويات كتير ....!!!ا

أرجو أن نقطتى تكون أوضح....!!ا

تحياتى

مصر هى أمى said...

النقطة وضحت وانا كنت فاهمها من الاول بس انا خدت عينة من كلامك واتكلمت عن صدام لان احنا عملناه الاه
وانا اسف ان الكومنت بتاعى موضحش النقطة ديه

Anonymous said...

اللي انا شايفه انه مش الاساس هو تقديس الحاكم أو تأليه الحاكم

المعني ده هو اللي بيقولوه باطنته و حاشيته سواء بطريقة مباشرة أو غير مباشرة

لكن ما حدث مع الناس هو حالة نفسية ناتجة عن طول جثومه على انفاسهم و اتصاله بمصائرهم و شكل تعامله معاهم في خلال وجوده في وسطهم

صدام أو غيره من الملوك و الزعماء اللي حكموا شعوبهم بالحديد و النار و جثموا على صدورهم و كانت قراراتهم مؤثرة على مسار البشرية او الانسانية يعتبروا مثل التابو او الرمز الذي يرمز لشئ في الغالب سيئ في نفوسهم

زي مثلا لو انت كنت اتحبستي في غرفة مغلقة كعقاب لفترة طويلة بقى لما تدخلى مكان و كان مغلق بيرتبط في ذهنك و خيالك بالعقاب فبتكون حالتك النفسية ساعتها مش طبيعية(حاجة كده زي رد الفعل الشرطي و العكسي)

اهو صدام و غيره كده ارتبط في نفوس الناس بذكريات مختلفة و لكنه كان حاضر و بشده علشان كده ممكن ناس تقولك
مات !!!!!!!!
هو اللي زي ده بيموت !!!!!!!!
مش قادر يتخيل ان رمز لشئ في نفسه راح او اختفى

و سبحان الله ان حسني مش زي صدام في النقطة دي:D

اما بالنسبة لصدام نفسه سواء مات أو لم يمت فقد انتهى دوره و لن يستطيع ان يغير تاني في صفحات التاريخ اللي بترمي كل شئ مالوش لازمة و كفى عليه لقب الاسطورة اللي اشوفه قد ناله عن جدارة (سواء اسطورة في الخير أو الشر سواء)

اسف على الاطالة :)

Ummah said...

مصر هى أمى :
مفيش مشكلة....!!ا

kimexlilo:
هى برده النقطة زى ما قلن أن أنا مش بتكلم عن صدام خااااالص....بتكلم عن مبدأ مزروع جوه الناس من أيام الفراعنة تقريبا ... مش فى دولة بعينها و مش فى فترة و خلاص ...لأ دا موجود فى اللاوعى كدة عند الناس لدرجة تخليهم يشوفوا أن المسئول لا يسأل أو يحاسب....يمكن أنا ذكرت موضوع صدام عشان كان مرتبط فى دماغى بالرد اللى قاله المواطن ده و استفزنى جامد...لأنه من عينة الأفكار بتاعة مفيش حد أحسن من شخص معين...و هو الأفضل و الأصلح...و للأبد.....!!!ا
على فكرة برده أنا مش بتكلم بس عن الرؤساء و الحكام للدول زى ما قلت فى الأخر...أنا بنكلم عموما عن أى حد فى موقع مسئولية ...لما الناس بتستهين بحقوقها...و مبيكونش فى فكرة المحاسبة و العقاب واردة...فده بيزود الفساد....يعنى العيب بيكون على الجانبين ...لأن الناس راضية و مستكينة...بل و الأبشع أنهم مقتنعين أن ده هو الصح.....!!!ا

مش عارفة فى مثل كدة بس مش فاكراه أوى...اللى كان بيقول لفرعون ايه فرعنك......!!!ا

يعنى الناس بأفكارها و اعتقادتها الغريبةهى اللى بتفرعن أى مسئول و بتساعده على التمادى فى الفساد....!!!اا

أنا اللى أسفة على الاطالة المرة دى...بس حبيت أوضح قصدى أكتر!!! ا

تحياتى

Anonymous said...

هو كان كلامي عن صدام و أمثاله كمثال برضه لانك ذكرتيه و لأنه الأقرب إلى اذهان الناس

اما بالنسبة لباقي الأفراد اللي في مسئولية فارتباطهم في اذهان الناس بالصورة اللي ذكرتيها دي ليها اسباب كتير من تبادل مصالح لخمول لخضوع للحفاظ (الوهمي) على أكل العيش إلى جانب البروباجاندا اللي بتعملها بطانة المسئول علشان توصل للناس معني انه الأفضل و الأصلح و الأحسن فبيصدقوا او بيستسلموا

وكمان موضوع التقديس و تأليه الفرد أو الموقف مش من فطرة الانسان يعني مش هو مجبول على كده و لكن هو اللي بيجبر نفسه على تخيل ذلك و خصوصا لو في مؤثرات خارجية بتساعد في التأثير ده . و هو مش من تراثنا قوي قدر ماهو كان تراث اجنبي و تغلغل في قلوبنا

كلام مكلكع اخر حاجة :D

-------------------------

كان في بوست كنت نزلتيه هنا اسمه

Believe...!!

مش عارف ليه معلم في دماغي طول الفترة دي و مش راضي يخرج منها
الصراحة من أكثر الحاجات اللي كتبتيها توفيقا و ابداعا

مش عارف بكتب عنه ليه بس شايف انه يستحق انه يتكتب عنه
(Y)

Anonymous said...

موضوع رائع وعميق
أحييك عليه

وهي بالفعل مشكلة عويصه للغاية .. أوعصتنا فيها الأنظمة الفاسدة .. وهو أمر طبيعي لشعوب تحررت للتو

انتظر على بلادنا قرن كمان وشوف هتبقى إيه؟ مش باهزر والله بس دي حقيقه
ولو كنا عايزين ولادنا أو بالأحرى أولاد أولاد أولاد أولادنا يعيشوا بكرامة وحياة محترمة ويدعون لنا بعد أن نصير ترابا فعلينا البدء بالتغيير من اليوم

أرق تحياتي

Ummah said...

kimexlilo:
مش عارفة ليه حاسة انه بالعكس...الموضوع ده من الموروثات عندنا...مش من بره يعنى.....!!!ا

بالنسبة ل
believe
أنا بردة ساعات بيجيلى هاجس فى دماغى و يمكن كان فى قمته لما كتبت الموضوع ده...عشان أنا عندى مشكلة
the lack of belief in the power of belief :S
و يمكن كنت ناوية أقول عنها حاجة كدة لما أفكر بصوت عالى تانى ....!!!ا

-------

ابن بهيه

شكرا

هى النقطة أن أنا بلاقى أن احنا ناقمين على النظام و البلد...فى حين أن فى أفات كتير و معظمها مفاهيم أو سلوكيات ممكن على الأقل تتغير ...أضعف الايمان يعنى بدل الشكوى و خلاص....!!!ا

تحياتى

micheal said...

بوست هايل و موجز عن واقع مؤلم نعيشه اذ أننا نترك الامور الهادفه الحيويه و نهرب لعالم الخرافات و الاساطير لعله ينيسينا ما حاق بنا من مصائب...تصدق أن فيه كتب كامله طرحت لتأكيد عدم اعدام صدام
تحياتي لك

Ummah said...

اه سمعت عن نكتة الكتب و الأبحاث دى.....فرااااغ....!!!ا

أما عن نقطة الخرافة ...ففعلا دى مسيطرة على ناس كتير بغض النظر عن مستوى التعليم أو الثقافة.... يمكن هروب من واقع أليم ...!!!ا

تحياتى