Saturday, December 09, 2006

عفوا ..حسن النوايا لا تكفى....(مشاهد مستفزة)!!!ا

مشهد يتكرر كثيرا و يراه الجميع تقريبا فى المساجد و خارجها ....و كوننا طلبة يجعلنا نراه فى مسجد الكلية على الأقل ....!!

أدخل لصلاة الجماعة ...تنتهى الصلاة...يسلم الامام و من ورائه المصلون...وهنا تجد صوتا اتيا من احد انحاء المسجد:

"فى حلقة يا جماعة اللى يحب ينضم لينا".... !!!

قد يرى البعض أن الأمر ليس بالسئ و لا يستحق النقد.....و لكنى أرى أنه يتخذ صورة ما كان يجب أن يتخذها.....فيكفى أن نرى فى تلك الأحاديث التركيز على الأمور المختلف عليها فقهيا و توجيه فكر الأفراد الى أمور معينة.....و زرع أفكار تؤدى الى الاخلال بالتوازن الذى يجب ان يتحلى به المرء فى أمور الدنيا و الدين ......و انتهاج اتجاهات فكرية و مذاهب فقهية محددة و التأكيد على أنها الحق المطلق و أن ما دونها من أراء يشوبه الكثير من الأخطاء بل و أحيانا التشكيك فى الأراء الأخرى و التى قد تكون صادرة عن علماء أجلاء....و الأخطر من ذلك أن الأمر قد يتطرق للفتوى!!!

يجلس البعض منصتين لتلك الأراء ...متناسيين أنهم ليسوا أمام عالم أفنى حياته فى دراسة الفقه و الشريعة و القران و السنة والنحو و الصرف و غير ذلك من العلوم التى تعطيه الأهلية للقيام بالفتوى...وأنهم أمام شخصية فى نفس السن تقريبا مهما بلغ علمها فلن يصل الى درجة العلماء....و قد ينساقوا وراء تلك الأحاديث فيصلوا الى اهانة عالم جليل أو مفت و هو ما أمر خطير الى أقصى الحدود....فهكذا يقتل قبول الرأى الاخر و فقه الاختلاف الذى وجد منذ القدم بين علماء المسلمين و لم يكن الا أمرا عاديا بالنسبة لهم...!!

اننى لا أشكك فى نوايا من يفعلون ذلك و أعلم أن نواياهم حسنة ....و أن حبهم للاسلام و رغبتهم فى الدعوة يدفعهم الى ذلك...و قد يكون اعجابهم ببعض الشيوخ أو الدعاة يجعلهم مثلا أعلى له .....!!

لكن من قال أن النوايا الحسنة تكفى؟؟؟؟ ...ومن قال أن دور كل مسلم أن يتحدث و يفتى فى أمور الدين كلها.... الدقيق منها و العادى ؟....ومن قال أن نموذج الداعية الذى يترك الاشتغال بمهنته الأساسية هو النموذج المثالى الذى يفتقده المجتمع و العالم الاسلامى كى يخرج من الظلام الذى يهيمن عليه....؟؟!!!!....

قد يكون أمرا محمودا فى ظروف خاصة ..... و لكن أن يصبح الأمر ساريا بين الشباب و ينطلق منهم الواحد تلو الاخر فى هذا الطريق منحيا دراسته أو عمله جانبا ...ويتحدث الى الاخرين بفكر ينقصه العلم و الحكمة و الاتزان و على رأس كل ذلك فقه الاختلاف و فقه الأولويات فان الأمر لا يصبح محمودا على الاطلاق......وهنا على أن أقول....عفوا...حسن النوايا لا تكفى....!!

4 comments:

Anonymous said...

bgd 3andek 7a2 tb3n, elmoshkela enena ba2aina msh 3rfein ay 7aga we benefty fe ay 7aga elmafrod elwa7ed abl mayetklm yeb2a 3aref howa hayetklm fe eh we hay2ol eh we elly hay2olo da hal howa nateget 5ebra we derasa wala egtehadat we 5alas

Anonymous said...

عندك حق يا اميمه
انا الموضوع ده بيضايقنى فى حاجتين اولها انى مش بعرف اركز فى الصلاه لان الصوت عالى والمفروض ان المسجد مكان للصلاه ولو حد عايز يدى درس او حاجه كده تكون بعيد عن المصلين
ثانيا بيكلموا فى امور فقهيه كتير مش احنا اللى نقول ده اه وده لا

Anonymous said...

هو اللي ملاحظه في الفترة اللي فاتت و بخصوص الموضوع ده

يمكن عندنا معشر الرجالة

ان الوضع مبقاش كده

عندنا الناس بقت بتتكلم في الرقائق

في سير الناس الاعلام

ممكن يكون قراءة تفسيرية بسيطة في كتاب فقه السنة

نصح و ارشاد في سلوكيا ظاهرة و محسومة زي عف اللسان و خلافه

بس من فترة و موضوع الخوض في مواضيع خلافية بقى قليل ان لم يكن انعدم

و الناس بقت شوية بتستعظم معصية الجدل فيما هو غير عالم به (مش اقصد جاهل)

و كمان لان الوضع اللي احنا فيه بقى صعب جدا ماتلاقيش حد مابيردش عليك

فكنوع بسيط من الاستسهال ما بيخوضوش في التقيل
--------------------

لكن متفق معك في النقطة الاخيرة لان فعلا موضوع عدم تحديد الأولويات ده بقى ازمة طاحنة بين الشباب

حتى مبقاش في موضوع ترك الدراسة علشان الدين بس

لأ ده علشان حاجات كتير تانية برضه

Ummah said...



ma2darsh a2ol en fy gadal beye7sal,...heya el no2ta en fy nas betesma3 we 7'alas be seka 3amya2 fel sha7'seya elly odamhom,..sawa2 3ashan el shakl aw el oslob aw ay sabab tany,...we beyeb2a fy a7yanan gahl be fiqh el e7'telaf wel awlaweyat fa momken ye3mel e7'telal fel tawazon 3and elly beyesma3...we la7'bata gamda...fy wa2t el nas mesh na2sa la7'bata!!